Probleeminventarisatie bij ouderen – SFMPC: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(31 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px; {{border-radius|8px 8px 8px 8px}}"
+
{{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
! colspan="2" |'''[[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn complexe ouderenzorg</span>]]'''
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-ouderen"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|[[Gebruiker:Els Licht|Els Licht]], [[Gebruiker:Niek van Asperen|Niek van Asperen]]
+
|
 +
{{Auteur - Anouk Meijer}}
 +
{{Auteur - Vivian Kenter}}
 +
{{Auteur - Niek van Asperen}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
[[1e Huisartsstage]]
+
{{stage - CZ stage}}
<br />[[Klinische stage]]
+
{{stage - 2e Huisartsstage}}
<br />[[CZ stage]]
 
<br />[[GGZ stage]]
 
<br />[[2e Huisartsstage]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
|KBA 1
+
|
 +
{{KBA 4.1 - Vaststellen|1.  Vaststellen}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
<br />[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]]
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
<br />[[Competentiegebied 3 - Samenwerken|3. Samenwerken]]
+
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
<br />[[Competentiegebied 4 - Organiseren|4. Organiseren]]
 
<br />[[Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen|5. Maatschappelijk handelen]]
 
<br />[[Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap|6. Kennis en wetenschap]]
 
<br />[[Competentiegebied 4 - Professionaliteit|4. Professionaliteit]]
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
[[TKD]]
+
{{Toepassing - Leergesprek}}
<br />[[Onderwijsprogramma]]
+
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
<br />[[Praktijkleren]]
+
{{Toepassing - Praktijkleren}}
<br />[[Leergesprek]]
+
{{Toepassing - Themaonderwijs}}
<br />[[Zelfstudie]]
+
{{Toepassing - Zelfstudie}}
|-
 
|'''Datum'''
 
|12 april 2018
 
 
|}
 
|}
 +
=== Relevantie ===
 +
Ouderen hebben meer behoefte aan zorg die gericht is op kwaliteit van leven: minder belasting, beter functioneren en meer zelfredzaamheid. Kwaliteit van leven wordt dus door meer zaken beïnvloed dan ziekte alleen en verschilt tussen ouderen onderling. De aios verleent hierin passende zorg: rekening houdend met de variatie tussen ouderen en hun persoonlijke keuzes. Het is gericht op functioneren en weegt het eindigheids perspectief van ouderen mee. Dit vraagt om een proactieve attitude van de aios.    
 +
 +
Het SFMPC model is een geschikt instrument om de problemen van kwetsbare ouderen in kaart te brengen. De afkorting SFMPC staat voor de verschillende deelgebieden, die allemaal samen het hele systeem van en rondom de patiënt vormen. Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief. Gebruikmakend van de bevindingen uit de probleeminventarisatie formuleert de aios samen met de patiënt de gewenste zorgresultaten en maken op basis daarvan een zorgplan (zie KBA 2)   
 +
==== Toevoeging: ====
 +
Het doen van een probleeminventarisatie kan niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 ‘Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast’.
 +
 +
===Doel===
 +
* Je kan bij patiënten met complexe problematiek een probleem inventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.  
 +
* Je neemt een proactieve houding aan bij complexe problematiek.  
 +
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
Zelfstudie, praktijkopdracht en leergesprek
 +
 +
==== Praktijkopdracht: ====
 +
Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaart te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief 
  
= Probleem oriëntatie =
+
Bestudeer de [https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/specials/zorgplan/sfmpc/ SFMPC] methode     
  
==Relevantie==
+
Na het inventariseren van de problemen volgens het SFMPC model, ga je in overleg met de patiënt de problemen prioriteren. Wat vindt de patiënt zelf het grootste probleem? Naast de wensen van de patiënt kijk je ook naar de problemen waarvan je als huisarts verwacht dat dit in de toekomst problemen kan geven (denk bijvoorbeeld aan een demente oudere zonder ziekte-inzicht). Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden.   
Als huisarts houdt goede zorg meer in dan het behandelen van ziekten. Zeker bij oudere en kwetsbare patiënten is het belangrijk om aandacht te hebben voor alle domeinen die invloed op de levenskwaliteit hebben.  
 
  
==Planning==
+
===== Verpleeghuis: =====
Chronische zorg stage, 2e huisartsenstage
+
Doe het opname gesprek met een nieuwe bewoner of inventariseer de problemen bij een  patiënt die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode  
  
==Doel==
+
Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.  
Kan bij patienten met complexe problematiek een probleeminventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.
 
  
===Subdoel===
+
===== Huisartsenpraktijk: =====
Realiseert zich dat bij complexe problematiek een pro-actieve aanpak gewenst is.
+
Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patiënt met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patiënt een proactieve aanpak wenselijk is.  
  
==Voorbereiding==
+
Ga met deze patiënt in gesprek en analyseer de problemen volgens het SFMPC model.   
Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaar te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief.
 
  
[https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/specials/zorgplan/sfmpc/ Voorbeelden van problemen] per deelgebied van [https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/ werkenindeouderengeneeskunde.nl/].
+
Prioriteer de problemen in overleg met de patiënt.  
  
In een gesprek met de patient kan je de l[https://laego.nhg.org/sites/default/files/content/laego_nhg_org/images/laego_kaart.pdf aego-kaart] van het NHG invullen.
+
Gebruik de [https://www.laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Zorgbehandelplan-format.pdf laego kaart] als ondersteuning   
   
 
Naast het SFMPC model zijn er veel specifieke screeningstools om problemen bij de oudere patient in kaart te brengen. Op deze site staan een paar voorbeelden:
 
  
Het is goed om bij de door de patient ervaren problemen en beperkingen stil te staan welk belang de patient hieraan hecht en welk negatief effect ze volgens de huisarts in de toekomst kunnen hebben. Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden.  
+
Bespreek met je opleider: welke beperkingen en problemen heb je gevonden? Van welke problemen verwacht je dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen? Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het komt dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.  
  
== Bouwstenen ==
+
=== Bronnen ===
 +
Voorbeelden van problemen per deelgebied van het SFMPC model [https://www.werkenindeouderengeneeskunde.nl/specials/zorgplan/sfmpc/ werkenindeouderengeneeskunde.nl]
  
=== Verpleeghuis ===
+
In een gesprek met de patiënt kan je dit template invullen: [https://www.laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Zorgbehandelplan-format.pdf Laego kaart]
* Doe het opname gesprek met een patient die nieuw is of inventariseer de problemen bij een patient die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode
 
* Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.
 
  
=== Huisartsenpraktijk ===
+
Huisarts en wetenschap: [https://www.henw.org/artikelen/preventie-bij-ouderen-focus-op-zelfredzaamheid Preventie bij ouderen, focus op zelfredzaamheid.]
* Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patient met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patient een pro-actieve aanpak wenselijk is.
 
* Ga met deze patient in gesprek en vul het SFMPC model in.
 
* Bespreek met je opleider welke beperkingen en problemen je gevonden hebt en van welke problemen je verwacht dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen. Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het zou kunnen komen dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.
 
  
==== Terugkomdag ====
+
Beteroud.nl [https://www.beteroud.nl/vroegopsporing Vroegopsporing]
* [[Media:Presentatie SAMPC.pptx|Presentatie SFMPC]]
 
  
=== Toevoeging ===
+
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
Het opstellen van een probleeminventarisatie kan eigenlijk niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast.
 

Huidige versie van 19 sep 2023 om 12:34


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Anouk Meijer
Vivian Kenter
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Vaststellen

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Kennis en wetenschap

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren
Themaonderwijs
Zelfstudie

Relevantie

Ouderen hebben meer behoefte aan zorg die gericht is op kwaliteit van leven: minder belasting, beter functioneren en meer zelfredzaamheid. Kwaliteit van leven wordt dus door meer zaken beïnvloed dan ziekte alleen en verschilt tussen ouderen onderling. De aios verleent hierin passende zorg: rekening houdend met de variatie tussen ouderen en hun persoonlijke keuzes. Het is gericht op functioneren en weegt het eindigheids perspectief van ouderen mee. Dit vraagt om een proactieve attitude van de aios.    

Het SFMPC model is een geschikt instrument om de problemen van kwetsbare ouderen in kaart te brengen. De afkorting SFMPC staat voor de verschillende deelgebieden, die allemaal samen het hele systeem van en rondom de patiënt vormen. Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief. Gebruikmakend van de bevindingen uit de probleeminventarisatie formuleert de aios samen met de patiënt de gewenste zorgresultaten en maken op basis daarvan een zorgplan (zie KBA 2)   

Toevoeging:

Het doen van een probleeminventarisatie kan niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 ‘Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast’.

Doel

  • Je kan bij patiënten met complexe problematiek een probleem inventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.  
  • Je neemt een proactieve houding aan bij complexe problematiek.  

Onderwijsactiviteiten

Zelfstudie, praktijkopdracht en leergesprek

Praktijkopdracht:

Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaart te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief 

Bestudeer de SFMPC methode     

Na het inventariseren van de problemen volgens het SFMPC model, ga je in overleg met de patiënt de problemen prioriteren. Wat vindt de patiënt zelf het grootste probleem? Naast de wensen van de patiënt kijk je ook naar de problemen waarvan je als huisarts verwacht dat dit in de toekomst problemen kan geven (denk bijvoorbeeld aan een demente oudere zonder ziekte-inzicht). Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden.   

Verpleeghuis:

Doe het opname gesprek met een nieuwe bewoner of inventariseer de problemen bij een  patiënt die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode  

Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.  

Huisartsenpraktijk:

Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patiënt met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patiënt een proactieve aanpak wenselijk is.  

Ga met deze patiënt in gesprek en analyseer de problemen volgens het SFMPC model.   

Prioriteer de problemen in overleg met de patiënt.  

Gebruik de laego kaart als ondersteuning 

Bespreek met je opleider: welke beperkingen en problemen heb je gevonden? Van welke problemen verwacht je dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen? Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het komt dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.  

Bronnen

Voorbeelden van problemen per deelgebied van het SFMPC model werkenindeouderengeneeskunde.nl

In een gesprek met de patiënt kan je dit template invullen: Laego kaart

Huisarts en wetenschap: Preventie bij ouderen, focus op zelfredzaamheid.

Beteroud.nl Vroegopsporing

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie