Cognitieve problemen: delier, dementie of depressie?: verschil tussen versies
(inhoud toegevoegd) |
(accordion met inhoud toegevoegd) |
||
Regel 69: | Regel 69: | ||
* [https://www.huisartspodcast.nl/ouderen-geneeskunde/dementie-deel-2-diagnose-en-behandeling/ Dementie deel 2], diagnose en behandeling | * [https://www.huisartspodcast.nl/ouderen-geneeskunde/dementie-deel-2-diagnose-en-behandeling/ Dementie deel 2], diagnose en behandeling | ||
In de de podcast wordt verwezen naar een tweetal websites: [https://www.dementie.nl/ dementie.nl] en [https://www.edomah.nl/ edomah.nl] | In de de podcast wordt verwezen naar een tweetal websites: [https://www.dementie.nl/ dementie.nl] en [https://www.edomah.nl/ edomah.nl] | ||
+ | |||
+ | <div class="panel-group" id="accordion"> | ||
+ | <accordion parent="accordion" heading="anamnese bij dementie"> | ||
+ | |||
+ | Duur/beloop: | ||
+ | |||
+ | Geheugen recent/vroeger: Vraag naar recente episoden, bv nieuwsfeiten, belangrijke gebeurtenissen uit leven patient/omgeving | ||
+ | |||
+ | Oriëntatie: tijd/plaats/persoon: | ||
+ | |||
+ | Gnosis: Herkenning van mensen (bv kennissen op straat, familie)/ herkennen van objecten (bv herkennen van afstandsbediening, telefoon) | ||
+ | |||
+ | Praxis: het kunnen omgaan met apparaten, koken, klussen, aankleden | ||
+ | |||
+ | Taal: Woordvindstoornissen: | ||
+ | |||
+ | Moeite met lezen/schrijven: | ||
+ | |||
+ | Afwijkend handschrift: | ||
+ | |||
+ | ADL: wel/niet zelfstandig? Met of zonder aansturing? | ||
+ | |||
+ | IADL: | ||
+ | - huishouden/koken/apparaten: | ||
+ | - pinnen/betalen/administratie: | ||
+ | - autorijden/vervoer: | ||
+ | - gebruik van computer/- hobby’s: | ||
+ | |||
+ | Gedragsveranderingen: initiatief? Apathie? Empathie? Achterdocht? Snel boos? Agressie? | ||
+ | |||
+ | Stemmingsproblemen: | ||
+ | |||
+ | Waarnemingen: hallucinaties (auditief/visueel/gevoels): | ||
+ | |||
+ | Belasting mantelzorgers? dagdelen per week professionele hulp en voor wat. | ||
+ | |||
+ | </accordion> | ||
Versie van 18 dec 2021 om 17:19
Inhoud
Relevantie
Bij cognitieve problemen kan het diagnosticeren van dementie tijd innemen. Alleen bij de diagnose delier is snel handelen nodig. De eerste stap is dus een delier uitsluiten. De tweede stap is een depressie uitsluiten, alvorens voor verdere stappen in de dementie diagnostiek te nemen volgens de NHG-Standaard Dementie 2020. Hierbij is het belangrijk dat de AIOS de verschillen tussen delier, dementie en depressie goed kan onderscheiden.
Doel
- De AIOS bezit de kennis van de verschillen tussen delier, dementie en depressie.
- De AIOS kan adequaat handelen bij het signaleren en of klachten van cognitieve stoornissen.
- De AIOS beschikt over de vaardigheden nodig voor diagnosticeren van dementie.
Gebruiksaanwijzing
Informatie te gebruiken voor zelfstudie met aansluitend een opdracht om in de huisartsenpraktijk of tijdens de chronische zorg stage te doen.
Onderwijsactiviteiten
De AIOS luistert naar de onderstaande podcasts:
- Dementie deel 1, anamnese een aanvullend onderzoek
- Dementie deel 2, diagnose en behandeling
In de de podcast wordt verwezen naar een tweetal websites: dementie.nl en edomah.nl
Duur/beloop:
Geheugen recent/vroeger: Vraag naar recente episoden, bv nieuwsfeiten, belangrijke gebeurtenissen uit leven patient/omgeving
Oriëntatie: tijd/plaats/persoon:
Gnosis: Herkenning van mensen (bv kennissen op straat, familie)/ herkennen van objecten (bv herkennen van afstandsbediening, telefoon)
Praxis: het kunnen omgaan met apparaten, koken, klussen, aankleden
Taal: Woordvindstoornissen:
Moeite met lezen/schrijven:
Afwijkend handschrift:
ADL: wel/niet zelfstandig? Met of zonder aansturing?
IADL: - huishouden/koken/apparaten: - pinnen/betalen/administratie: - autorijden/vervoer: - gebruik van computer/- hobby’s:
Gedragsveranderingen: initiatief? Apathie? Empathie? Achterdocht? Snel boos? Agressie?
Stemmingsproblemen:
Waarnemingen: hallucinaties (auditief/visueel/gevoels):
Belasting mantelzorgers? dagdelen per week professionele hulp en voor wat.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Niek van Asperen
- Auteur - Cora Ritmeijer
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.1 - Vaststellen
- KBA 4.2 - Behandelplan
- KBA 4.3 - Intercurrente ziekten
- KBA 4.4 - Afgewogen keuzes
- KBA 4.5 - Afstemming
- KBA 4.6 - Zorgbehoefte
- KBA 4.7 - Veiligheid
- KBA 4.8 - Wijk
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Huisartsenpost
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Paralleldag
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie